Akutt muskelstrekk på baksiden av låret – hva gjør vi?

light sunset man people

Akutt muskelstrekk på baksiden av låret – hva gjør vi?

Strekkskader i hamstrings, musklene på baksiden av låret, er blant de vanligste idrettsskadene, spesielt i eksplosive idretter som sprint og ballspill. Disse skadene har en tendens til å gjenta seg, særlig hvis tidligere rehabilitering har vært mangelfull. Tidligere skader er den største risikofaktoren, men også tretthet og utilstrekkelig oppvarming øker risikoen.

Skadegrader

· Grad 1: Mild strekk med små rifter i muskelvevet.
· Grad 2: Moderat strekk med tydelig tap av muskelstyrke.
· Grad 3: Fullstendig overrivning av hamstringsmuskulaturen.

Strekkskader oppstår som regel ved en plutselig og kraftig muskelkontraksjon. Ofte skjer dette i den muskulære delen av hamstrings, som inneholder mange blodårer. Dette kan føre til betydelig blødning når skaden inntreffer.

Akuttbehandling: Behandlingen bør startes umiddelbart og inkludere nedkjøling (gjentatt etter behov for smertelindring), kompresjon med trykkbandasje, elevasjon, avlastning og hvile. Elastisk lårbandasje kan være nyttig i de første dagene.

Rehabilitering: Behandling av hamstringskader krever tålmodighet. For tidlig gjenopptakelse av idrett kan forsinke helbredelsen og øke risikoen for ny skade. Etter 2-3 dager kan man vanligvis begynne med forsiktige bevegelser innenfor smertegrensen. Lett styrketrening kan starte etter 1-2 uker ved mindre skader, eller noe senere ved alvorligere skader. Fokus bør ligge på smertefrie, submaksimale øvelser, gjerne i samråd med en fysioterapeut.

Treningsprogresjon: Opptreningen bør skje gradvis og tilpasses skadens omfang. Vanligvis varer rehabiliteringen fra 1 til 12 uker, med fokus på styrke, bevegelighet og funksjon. Øvelsene skal utføres innenfor smertefrie bevegelser, og belastningen økes gradvis i takt med økt styrke og bevegelighet. Før en idrettsutøver gjenopptar aktivitet, bør det gjennomføres idrettsspesifikk trening for å redusere risikoen for ny skade.

Vedlikeholdstrening: Fra omtrent 1-3 måneder etter skaden bør pasienten fortsette med tøyninger og styrkeøvelser for å opprettholde bevegelighet og symmetrisk styrke i begge bein. Dette nivået bør testes av en fysioterapeut for å sikre at det minst tilsvarer nivået før skaden.

Det er vanlig å omtale smerter i hamstrings som «strekk» når det ikke er snakk om avrevne muskelfibre, men heller en form for muskelkrampe. Denne typen skade behandles med gradvis styrketrening, tøyninger og vanlig fysisk aktivitet, styrt av prinsippet om at totalbelastningen ikke skal gi mer ubehag dagen etter trening. Prognosen er bedre ved kramper enn ved faktiske strekkskader. Hvis du er usikker på diagnose eller behandling, bør du kontakte en kvalifisert fysioterapeut.

Håvard Østerås